چگونه تبدیل به یک حسابدار حرفه ای شویم؟

چگونه تبدیل به یک حسابدار حرفه ای شویم؟
چگونه تبدیل به یک حسابدار حرفه ای شویم؟
حسابدار حرفه ای
فهرست مطالب

مسلما یکی از بارزترین راه‌ها برای حسابدار شدن، تحصیلات در رشته حسابداری و اخذ مدرک لیسانس است. روش بعدی پیدا کردن یک موسسه معتبر و دریافت گواهینامه حسابداری از آن مرکز میباشد. در واقع میتوان گفت هر فردی که تحصیلاتش را در این زمینه تکمیل کند و یا مدرک معتبر این رشته تحصیلی را اخذ نماید، میتواند تبدیل به یک حسابدار شود اما اگر بخواهیم یک حسابدار حرفه ای شویم و کارمان را بهتر از سایرین پیش ببریم باید چه کار کنیم؟

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا از شما یک حسابدار حرفه ای بسازیم …

 

چگونه تبدیل به یک حسابدار حرفه ای شویم؟

 

  • بدیهی است که یک فرد موفق و حرفه‌ ای، باید مسلط به تمام اصول و قوانین جاری کشور باشد. اگر می‌خواهید تبدیل به یک حسابدار حرفه‌ ای شوید باید همواره به دنبال یادگیری و مطالعه قوانین به روز کشوری باشید. این قوانین شامل قانون کار، قانون تجارت، قانون تامین اجتماعی و قوانین مربوط به مالیات است.
  • نه تنها یک حسابدار بلکه یک فرد عادی در جامعه نیز اگر بتواند آمورش را با اولویت بندی جلو ببرد صد در صد در کارش حرفه‌ای و موفق میشود. بنابراین اگر میخواهید یک حسابدار حرفه‌ ای شوید باید برای انجام امور حسابداری و یا ثبت اسناد، کارهایتان را اولویت بندی کنید.
    برای مثال امروز در برنامه کاری شما دو عملیات وجود دارد یکی از آنها ثبت یک رسید 50 میلیونی تومانی و دیگری ثبت یک هزینه 1 میلیون تومانی باشد، باید در ابتدا آن مبلغ بزرگتر را در اولویت خود قرار دهید و سپس آن هزینه 1 میلیونی را ثبت نمایید.
  • یک حسابدار حرفه‌ ای بسته به شغلی که دارد باید یک فرد منظم و دقیق باشد. شما باید سعی کنید تمامی گزارشات را به روز نگه دارید با اینکار احتمال خطا یا اشتباه را کاهش میدهید چراکه وقایع روزانه را بیشتر از وقایع قدیمی در ذهن دارید. پس تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا یک حسابدار منظم و به روز باشید.

حسابدار حرفه ای

 

  • انسان‌های حکیم و با فراست هیچگاه مطالعه را از برنامه روزانه یا هفتگی خود کنار نمی‌گذارند. از همین رو پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید یک حسابدار حرفه ای شوید، حتما یک زمان مشخص برای مطالعه در روز یا هفته داشته باشید. البته باید بدانید حتما نباید مطالعات شما در زمینه شغل یا کارتان باشد، چه بسا که باید دامنه مطالعاتتان را گسترده‌تر کنید تا شناخت بهتری از جامعه یا حتی اطرافیانتان داشته باشید.
  • از دیگر فاکتورهایی که میتواند در تبدیل شما به یک حسابدار حرفه ای تاثیرگذار باشد، یادگیری نرم افزار های ضروری و کاربردی است، از جمله این نرم افزار ها می توان نرم افزار های ورد، اکسل و سایر نرم افزار های کاربردی در زمینه حسابداری را نام برد. همانطور که میدانید با کمک این نرم افزارها میتوان اموری مانند محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان، مجموع هزینه های متفرقه و… را انجام داد.
  • یک مورد اساسی و بسیار مهم در حسابدار حرفه ای، گرفتن تاییدیه از صاحب کسب و کار یا همان مدیر شرکت است. اگر یک حسابدار مبتدی هستید حتما این مسئله را جدی بگیرید چراکه کاملا حیاتی و مهم میباشد. به یاد داشته باشید در مواردی مانند صدور چک، تسویه حساب با مشتریان، میزان حقوق کارمندان، پرداختی‌ها و… حتما تاییدیه مدیر شرکت یا مرکز را دریافت کنید و سپس وارد عمل شوید.
  • اگر میخواهید یک حسابدار حرفه‌ ای شوید، در تهیه اطلاعات و گزارشات دقیق و بدون ابهام، بکوشید. به طور قطع مدیر شرکت برای تصمیم گیری‌های مهم نیازمند گزارشات حسابدار میباشد و اگر شما اینکار را با دقت انجام نداده باشید و تصمیم گیری بر اساس گزارشات غلط، انجام شود، عواقب بسیاری بدی در انتظار شما خواهد بود. به همین علت هم میتوان گفت ارائه گزارشات دقیق و شفاف، یکی از مهمترین گام‌ها برای حرفه‌ای شدن شماست.
  • یک حسابدار حرفه ای و امروزی باید حتما کار کردن با نرم افزارهای حسابداری را آموزش دیده باشد. مسلما اگر کار با این نرم افزارها را به خوبی یاد داشته باشید، به راحتی در یک شرکت یا سازمان، استخدام میشوید چراکه امروزه اکثر امور با کمک نرم افزارها انجام میشود. بنابراین شناخت شما در مورد نرم افزارهای حسابداری یک مزیت در رزومه کاریتان محسوب میشود.
  • همیشه در نظر داشته باشید که شما در یکی از مهمترین بخش‌های یک شرکت در حال انجام وظیفه هستید، دلیل این اهمیت هم وجود اطلاعات مهم در این بخش است. بنابراین در وهله اول یادتان باشد اگر با نرم افزار حسابداری مشغول به کار هستید حتما در هنگام ویرایش اسناد، حذف اسناد، ابطال آنها و… تمام حواستان را به کار بگیرید. البته این اولین راه است که از تمام حواستان کمک بگیرید، دومین راه کمک گرفتن از نرم افزار حسابداری برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات است که باعث میشود خیالتان از این بابت آسوده باشد. برای اینکه بخواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید باید نسخه پشتیبان را در چند جای مختلف خارج از کامپیوتر حسابداری نگهداری نمایید که انجام این کار خود چندین راهکار دارد و نرم افزار ها و افزونه هایی برای این کار ساخته شده اند .
  • یک حسابدار حرفه‌ ای و با تجربه باید حتما بایگانی اسناد و مدارک را به نحو احسن انجام دهد. این اسناد باید به گونه‌ای باشند که در سریعترین زمان در دسترس قرار بگیرند. البته این دسترسی سریع و آسان نباید بستری برای سوء استفاده افراد سودجو قرار بگیرد، بلکه باید کاملا محرمانه نگهداری و حفظ شود.

حسابدار حرفه ای

 

حرفه ای گری در حسابداری

 

  • در وهله اول باید بگوییم که یک حسابدار حرفه‌ ای باید کاملا دقیق و منظم باشد. دلیل تاکید ما بر روی این کلمه به دلیل پراهمیت بودن آن است. اگر میخواهید حرفه ای باشید باید حتما ورود و خروج منظمی داشته باشید، کارهای روزانه‌تان را به فردا موکول نکنید، در محل کار زمان را مهمترین فاکتور قرار دهید و نظم در میزکارتان را از یاد نبرید.
  • شاید مجبور باشید نامه نگاری‌های اداری شرکت یا مجموعه را شما انجام دهید، پس باید مسلط به نامه نگاری نیز باشید. برای مثال نامه‌ای که برای بخش تامین اجتماعی قرار است نوشته شود با نامه‌ای که میخواهد برای سازمان امور مالیات تنظیم شود، کاملا از لحاظ نوشتاری متفاوت است و باید سعی کنید، تبحر کافی در این زمینه را با مطالعه و تمرین کسب نمایید.
  • اما امانت داری یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین ویژگی است که یک حسابدار حرفه ای و با اخلاق باید داشته باشد. در واقع اگر حسابداری از لحاظ سلامت اخلاقی دچار مشکل باشد، میتواند با بروز مشکلات مادی بسیار حاد شود.
  • رازدار بودن یکی از صفاتی است که میتواند از شما یک حسابدار خوب و حرفه ای بسازد چراکه اطلاعات مهمی مانند موجودی حساب بانکی، میزان بدهی و مطالبات شرکت، سود و زیان سازمان، میزان حقوق کارمندان و… در اختیارتان قرار میگیرد که باید از افشای آنها به شدت خودداری نمایید.

 

جمع‌بندی

 

در این مقاله جذاب راه‌ها و فاکتورهای مهم برای حرفه ای شدن در حسابداری را بیان کردیم و هر کدام از آنها را به اختصار شرح دادیم. اگر شما هم قصد دارید تبدیل به یک حسابدار حرفه ای شوید حتما باید این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

برای تبدیل شدن به یک حسابداری حرفه ای، نیاز به استفاده از یک نرم افزار حسابداری معتبر ضروری است. در صورتی که قصد خرید نرم افزار حسابداری معین را دارید، می توانید با دانلود دموی رایگان نرم افزار، به مدت یک ماه تمامی امکانات نرم افزار و عملکرد پشتیبانی را به صورت کاملا رایگان مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت رضایت اقدام به پرداخت و خرید نرم افزار حسابداری مورد نظر خود کنید و از یک سال پشتیبانی رایگان نیز بهره مند شوید.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید می توانید با همکاران پشتیبانی نرم افزار حسابداری معین در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط

 

پیشنهاد میکنیم مقالات مرتبط به این مقاله را هم مطالعه کنید.

 

پس انداز کردن پول

نرم افزار حسابداری آماده یا اختصاصی

9 دلیل برای انتخاب شغل حسابداری

تاثیر علم ریاضی در حسابداری

مراحل انتخاب و استقرار نرم افزار حسابداری

حسابداری ابری چیست و چه مزیت هایی دارد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.