تاریخ چهار هزار ساله حسابداری

تاریخ چهار هزار ساله حسابداری
تاریخ چهار هزار ساله حسابداری
تاریخ چهار هزار ساله حسابداری
فهرست مطالب

 

تاریخ چهار هزار ساله حسابداری

 

 اسناد و مدارک حسابداری نوین، داستان حسابداری را از ۶۰۰ سال قبل تخمین زدند اما تحقیقات نشان می دهد که علم حسابداری سالیان سال است که مورد استفاده قرار می گرفته و افراد بسیاری وظایفی مانند حسابدار را در آن دوره ایفا می کردند. پیشینه علم حسابداری بسیار جالب و خواندنی است. اگر می خواهید بدانید که حسابداری در کجا و در چه دوره‌ای برای اولین بار متولد شده است، باید این مقاله تاریخ چهار هزار ساله حسابداری جذاب را تا انتها مطالعه کنید.

 

دوره رنسانس

 

برسی ها در تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشانگر آن است که دوره شکوفایی علم حسابداری و اولین دوره از تاریخ که موفق به شناخت علم حسابداری شد، دوره رنسانس در ایتالیا بود. محققان هنوز به طور دقیق در نیافته‌اند که حسابداری اختراع چه کسی بوده است اما می دانند که استفاده از سیستم‌های دفترداری دوطرفه از قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی در شمال ایتالیا آغاز گردیده است.

مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشان می دهد اولین اسناد بهره گیری از یک سیستم کامل حسابداری دوطرفه به سال ۱۳۴۰ میلادی که مرتبط با مدارک شهرداری جنوای ایتالیا می باشد. اولین فردی که به تدوین حسابداری پرداخت یک راهب فرانسیسکن به نام لوکا پاچیولی بود. وی اغلب اوقات زندگی خود را به تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های پیزا، بولونیا، پروجا و فلورانس گذراند.

کار او، آموزش ریاضی به کمک تصویر در دانشگاه بود و سرانجام پاپ لئو دهم، مقام معتبر استادی را به او اعطا نمود. پاچولی سرانجام موفق شد یک کتاب در این زمینه بنویسد که نام آن را کلیات ریاضی، هندسه، نسبت و تناسب نهاد و برای اولین بار در ونیز به چاپ رسید. جالب است بدانید نخستین نوشته در مورد سیستم دفترداری دوطرفه در کتاب پاچولی آورده شده است. جالب اینجاست که او در ۵۰۰ سال پیش نظراتی در مورد حسابداری مطرح نموده، اما همچنان از گفته‌های او استفاده می شود.

تاریخ چهار هزار ساله حسابداری

 

تفاوت حسابداری دوره رنسانس با زمان حال

 

  1. مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشان می دهد در واقع در قرن شانزدهم هدف اصلی از انجام محاسبات حسابداری آگاهی یافتن مالک از وضعیت مالی خود بود. در گذشته اغلب افراد کسب و کاری را به تنهایی راه می ‌انداختند و حساب‌های آن‌ها به صورت مخفی نگهداری می‌شد. به همین دلیل آنها شریکی نداشتند و همه‌ی حساب‌ آنها به صورت دقیق قابل اندازه گیری و ثبت بود.
  2. از همین رو حساب‌های شخصی و حساب‌های مربوط به تجارت هر فرد از یکدیگر جدا نبود. در نتیجه مفهوم شخصیت حسابداری که امروزه بسیار باب شده است، در آن زمان رواج نداشت.
  3. مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشان می دهد در حسابداری دوره شانزدهم، واژه دوره مالی مفهومی نداشت چراکه اکثر کسب و کارها کوتاه مدت بودند و تا زمانی ادامه پیدا می کردند که هدف خاص اقتصادی مورد نظر افراد، تامین شود. بنابراین محاسبه سود و زیان‌ها تنها هنگام تمام شدن یک فعالیت اقتصادی صورت می گرفت.
  4. یکی از تفاوت‌هایی که در قرن شانزدهم وجود داشت، نبود یک واحد پولی ثابت بود. به همین دلیل هم انجام دفترداری دوطرفه امری دشوار به شمار می رفت. در نتیجه ثبت حساب‌ها در دفتر روزنامه که در آن زمان به آن دفتر یادداشت هم می ‌گفتند، بیشتر به صورت توصیفی بود که جزئیاتی مانند اندازه، مقدار کالا و وزن کالا را در بر می گرفت.

 

نخستین تمدن ها

 

مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشانگر آن است که در گذشته تمدن‌های پیشرفته، ابتدا در خاورمیانه شکوفا شده بودند. در آن زمان فرهنگ یونانیان، در اوج دانش و خرد خود بود و افرادی مانند افلاطون و ارسطو، ریاضیدانانی مانند فیثاغورث و اقلیدس از این اقلیم زاده شده بودند. در این سرزمین‌ها می توان رد پای حسابداری را پیدا کرد. برای مثال در سواحل رود نیل، کشاورزان مصری بهای آب را با الیاف کتان و غلات می پرداختند.

 

تاثیر اعراب در حسابداری

 

مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشان می دهد مسلمانان پس از درگذشت پیامبر بیشتر نواحی شمال آفریقا و خاورمیانه را تحت قلمرو خود در آوردند و حتی به داخل اروپا هم نفوذ کردند. در سال ۷۶۵ میلادی، خلفای عباسی پایتخت امپراتوری اسلام را در بغداد قرار دادند. در همان دوره بزرگترین مرکز علمی در هزاره اول میلاد در بغداد راه اندازی شد.

مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشان می دهد یکی از دستاوردهای مهم ذهن انسان در آن دوره تاریخی، مفهوم صفر بود و پس از حمله اسکندر کبیر به هندوستان، هندی‌ها هم مانند یونانیان، علاقمند نجوم شده بودند و به همین دلیل سریعا آموزش‌های غرب و به خصوص تعلینات بطلمیوس را آغاز نمودند.

لئوناردو فیبوناچی از دیگر افرادی بود که علاقه زیادی به این علم داشت. او از اهالی پیزا بود که در هنگام کودکی به همراه خانواده خود به شمال آفریقا مهاجرت نمودند و در آنجا به آموختن زبان ریاضیات پرداخت. هنگام بازگشت به پیتزا کتاب libber abacci را نوشت. مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشان می دهد او در کتاب خود از اعداد عربی کمک گرفته بود که همین موضوع باعث شد، اروپاییان با این اعداد آشنا شوند.

اما اروپاییان علاقه‌ای به آموزش این اعداد عربی نداشتند و حتی کلیسا استفاده از این اعداد را کفر می دانست. به گونه‌ای که در سال ۱۲۹۹ میلادی، کاربرد آنها در فلورانس ممنوع شد.

جالب است که این باور بر روی ما هم تاثیر گذار بوده و امروزه اگر بخواهیم چکی را صادر کنیم، به جای ارقام عربی از حروف لاتین استفاده می‌ کنیم چراکه این بی اعتمادی نسبت به اعداد عربی ناخواسته روی افکار ما تاثیر گذار بوده است.

 

تاریخ چهار هزار ساله حسابداری

 

پیشرفت علم حسابداری به مرور زمان

 

مطالعه تاریخ چهار هزار ساله حسابداری نشان می دهد رفته رفته تجارتهای تک نفره به تجارت‌های مشارکتی تبدیل شد و از همین رو نقش حسابداری بسیار پررنگ‌تر. به گونه‌ای که امروزه اگر علم حسابداری نباشد افراد نمی توانند سهام خود را از یک کالا یا محصول، تخمین بزنند.

 

جمع‌بندی

 

این تاریخ چهار هزار ساله به ما نشان می دهد که علم حسابداری از چه دوره‌هایی شروع شده و چگونه تا این حد، رشد کرده است. امروزه با کمک نرم افزار حسابداری به سادگی می توان هر عملیات پیچیده‌ای را در عرض چند دقیقه انجام داد و دیگر نیاز به انجام عملیات‌های پیچیده نیست. پس باید قدردان افرادی باشیم که در پیشرفت این علم نقش مهمی ایفا نمودند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مقاله تاریخچه حسابداری را مطالعه نمایید.

شما می توانید با دانلود دموی رایگان نرم افزار حسابداری معین، به مدت یک ماه تمامی امکانات نرم افزار و عملکرد پشتیبانی را به صورت کاملا رایگان مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت رضایت اقدام به پرداخت و خرید نرم افزار حسابداری مورد نظر خود کنید و از یک سال پشتیبانی رایگان نیز بهره مند شوید.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید می توانید با همکاران پشتیبانی نرم افزار حسابداری معین در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط

 

پیشنهاد میکنیم مقالات مرتبط به این مقاله را هم مطالعه کنید.

 

بد اخلاقی در حسابداری

حسابداری وجوه نقد چیست؟

حسابداری اجاره های بلند مدت

تفاوت ERP و نرم افزار حسابداری

آموزش کامل ایجاد سال مالی جدید

آموزش ثبت نام پنل پیامک حسابداری معین

آموزش عملیات پرداخت در نرم افزار حسابداری معین

آموزش نحوه ثبت اطلاعات در نرم افزار حسابداری معین

آموزش معرفی گروه اشخاص در نرم افزار حسابداری معین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.